Prescriptive Observation and Illustration of Brazil: Victor Frond's Photographic Project (1857-61)
2007; Modern Humanities Research Association; Volume: 23; Issue: 1 Linguagem: Inglês
10.1353/port.2007.0019
ISSN2222-4270
AutoresLygia Segala, Paulo M. Garchet,
Tópico(s)Photographic and Visual Arts
ResumoThis article examines the career and significance of the early French photographer, Victor Frond (1821-81), who fled to Rio after the coup of Louis Napoleon (1851), gaining the patronage of the Imperial Court. In collaboration with fellow republican writer Charles Ribeyrolles he produced a monumental photographic record of urban Rio and of rural life in both house and plantation, showing a special concern for the conditions of unfree labour. He left no other work of note, and his Brasil Pitoresco (1859) was ignored for many years. It has enjoyed a revival, though, thanks to a new appreciation of its significance, not only as a historical record of the period, but also as a key element in the shaping of an image, and self-image, of colonial Brazil. Este artigo examina a obra e o signiflcado do fotógrafo pioneiro francês, Victor Frond (1821-81), que fugiu ao golpe de estado de Louis Napoléon (1851), conseguindo no Rio de Janeiro o patrocínio da corte imperial. Em colaboração com seu colega, o escritor republicano Charles Ribeyrolles, produziu um registo fotográfico monumental da vida carioca urbana e rural, da casa e do campo, mostrando interesse especial pelas condições do trabalho escravo. Não legando qualquer outra obra digna de nota, o seu Brasil Pitoresco (1859) permaneceu ignorado durante muitos anos. Graças, contudo, a um novo apreço do seu significado, veio a gozar de uma renascença, não só como registo histórico da época, mas igualmente como momento chave na construção de uma imagem, e auto-imagem, do Brasil colonial.
Referência(s)