Artigo Produção Nacional

MEMORY AND DIGITAL CURATORSHIP OF MUSEUM AND HERITAGE: 360º USABILITY ASSESSMENT / MEMORIA E CURADORIA DIGITAL DE MUSEU E PATRIMONIO: AVALIACAO DE USABILIDADE 360º

2019; Linguagem: Português

10.5748/16contecsi/lis-6116

ISSN

2448-1041

Autores

LUCIANA FERREIRA DA COSTA, MARIA DE FATIMA NUNES, ALAN CURCINO PEDREIRA DA SILVA,

Tópico(s)

Museums and Cultural Heritage

Resumo

This paper aimed at evaluating the Usability of the 360​​º Virtual Era Project under the perspective of its Digital Curatorship, through the virtual visitation of the Vale Museum as a product of social memory space made available as a collection of its digital platform. As a methodology, the research has the nature of a descriptive research of a qualitative approach, using systematic observation of previously defined specialists. In this way, this paper contributes to the discussions and understandings of this new socio-cultural phenomenon, starting from the interdisciplinary relations between the areas of Information Science, Museology, Tourism and Usability Engineering, between the meanderings of mass culture, globalization and information technologies and communication in contemporary society. As a result of the use of the "Digital Curatorship Checklist" of the Vale Museum, a museological product was unveiled as a memory space in a digital platform where information and communication are shown to be highly navigable and accessible to its users, satisfactory, easy to memorize, providing little or no error rate in its use, with efficiency and effectiveness, which could also be confirmed in the observations and analysis of the 360​​° visitation to the Vale Museum. Providing the user with an experience of virtual visitation to exhibitions, museums and cultural heritages in 360º is something that should become increasingly common to promote the love of art, culture, musefilia, even more when it comes to Brazil, with so many social inequalities access to education and culture. Este trabalho objetivou a avaliação da Usabilidade do Projeto Era Virtual 360º sob perspectiva de sua Curadoria Digital, através da visitação virtual do Museu Vale como produto de espaço de memória social disponibilizado como acervo de sua plataforma digital. Como metodologia, a pesquisa tem como natureza uma investigação descritiva de abordagem qualitativa, utilizando-se de observação sistemática de especialistas, previamente definidas. Dessa forma, este trabalho contribui para as discussões e compreensões deste novo fenômeno sociocultural, a partir das relações interdisciplinares entre as áreas da Ciência da Informação, Museologia, Turismo e Engenharia de Usabilidade, entre os meandros da cultura de massa, globalização e tecnologias da informação e comunicação na sociedade contemporânea. Como resultados, a partir do uso da “Checklist da Curadoria Digital” do Museu Vale, desvelou-se um produto museológico como espaço de memória em uma plataforma digital onde a informação e a comunicação se demonstram de alta navegabilidade e acessibilidade atrativas aos seus usuários, satisfatória, de fácil memorização, proporcionando baixa ou nula taxa de erros no seu uso, com eficiência e eficácia, o que também pôde ser confirmado nas observações e análises da visitação em 360º ao Museu Vale. Proporcionar ao usuário uma experiência de visitação virtual a exposições, museus e patrimônios culturais em 360º é algo que deveria se tornar cada vez mais comum para promover o amor pela arte, cultura, museofilia, ainda mais quando se trata do Brasil, com tantas desigualdades sociais de acesso à educação e cultura.

Referência(s)