Artigo Revisado por pares

From Theseus to Daedalus: Saramago, Sr. José, and the Reader in the Labyrinth of Todos os Nomes

2007; Modern Humanities Research Association; Volume: 23; Issue: 2 Linguagem: Inglês

10.1353/port.2007.0002

ISSN

2222-4270

Autores

RHIAN ATKIN,

Tópico(s)

Literature, Culture, and Criticism

Resumo

Taking as an interpretive model the classical concept of the labyrinth, this article analyses the relationship between plot and narrative technique in José Saramago's novel Todos os Nomes (1997). Based on a close reading of the novel, which describes the protagonist's attempt to find an 'unknown woman', the article examines the author's (or narrator's) narrative strategies. These include misleading statements by the narrator, mixing 'real' events with anticipated, speculative, and purely imagined occurrences, thereby compelling the reader to constantly reread and reconsider what has been said in an attempt to understand the text. In this way, it is argued, Saramago offers a unity of form and content that forces the reader to participate in the construction of meaning. Tomando como modelo interpretativo o conceito clássico do labirinto, este estudo analisa a relação entre enredo e técnica narrativa no romance Todos os Nomes (1997) de José Saramago. A partir de uma leitura aprofundada do romance, que trata da busca pelo protagonista de uma mulher desconhecida, o artigo examina as estratégias narrativas do autor/narrador. Estas compreendem despistagens intencionais por parte do narrador, que baralha acontecimentos reais com outros incidentes antecipados, conjecturais, ou puramente imaginados, obrigando assim que o leitor releia e reveja constantemente o que está escrito no seu esforço de compreender o texto. Desta maneira Saramago consegue uma unidade de forma e conteúdo que impele o leitor a participar na construção da significação do texto.

Referência(s)
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