Dear Mr Sobukwe: examining Robert Mangaliso Sobukwe’s pan-African vision and how it has influenced youth movements in South Africa today
2024; Taylor & Francis; Linguagem: Inglês
10.1080/23323256.2024.2321449
ISSN2332-3256
Autores Tópico(s)Youth Education and Societal Dynamics
ResumoAbstractPan-Africanism is experiencing a resurgence amongst young people in post-1994 South Africa. In this article, I explore how people across different generations interpret the legacy of a critical figure in South African history, Robert Mangaliso Sobukwe. The participants in this research and I represent a sliver in the changing interpretations of Sobukwe's legacy in South Africa after 1994. I have chosen an epistolary form as the key organising framework to share my ethnographic research, mirroring Sobukwe's own prolific letter writing practice throughout his life. The article presents letters written by two participants in my research to Sobukwe, followed by a response letter from me. This forms a dialogical conversation between me, the researcher, the participants in my research and Robert Sobukwe. The research essay contains elements of auto-ethnography, allowing me to engage closely with how Sobukwe has impacted my own thinking about justice in South Africa. I focus on education, a key tenet in Sobukwe's pan-Africanist vision. The article shows the ongoing erasure of Black liberation fighters from contemporary South Africa and the impact of coloniality in education.O panafricanismo está passando por um ressurgimento entre os jovens na África do Sul pós-1994. Neste artigo, investigo como pessoas de diferentes gerações interpretam o legado de uma figura crítica da história sul-africana, Robert Mangaliso Sobukwe. Os participantes desta pesquisa e eu representamos uma parte da mudança nas interpretações do legado de Sobukwe na África do Sul após 1994. Escolhi uma forma epistolar como a estrutura principal de organização para compartilhar minha pesquisa etnográfica, refletindo a prolífica prática de escrita de cartas do próprio Sobukwe ao longo de sua vida. O artigo apresenta cartas escritas para Sobukwe por dois participantes da minha pesquisa, seguidas de uma carta resposta escrita por mim. Isto cria uma conversa dialógica entre mim – o pesquisador –, os participantes da minha pesquisa e Robert Sobukwe. O ensaio contém elementos de autoetnografia, permitindo-me analisar de perto a forma como Sobukwe impactou meu próprio pensamento sobre justiça na África do Sul. Concentro-me na educação, um princípio fundamental da visão panafricanista de Sobukwe. O artigo mostra o contínuo apagamento, na África do Sul contemporânea, dos combatentes negros pela liberdade, bem como o impacto da colonialidade na educação.Keywords: colonialityepistolaryliberationPan-AfricanismRobert Mangaliso Sobukwe
Referência(s)