Interpreting the "megalithic art" of Western Iberia: some preliminary remarks
1998; Linguagem: Inglês
ISSN
0874-2677
Autores Tópico(s)Archaeology and Cultural Heritage
ResumoThis paper discusses briefly certain concepts as: prehistoric art, the megalithic phenomenon, megalithic art, and archaeological interpretation. It stresses the need to look at “megalithic art” as a structured whole, integrated in a certain kind of architecture, and not just as a series of particular “motifs”. The most important “themes” of that art in Western Iberia are: the “skin skeuomorph”, the “thing” and some subquadrangular motifs whose symbolic role may have been equally important. Anthropomorphic and zoomorphic figures are considered to be minor elements of the megalithic conceptual world. We discuss the relationship between the themes and their localization in the general architecture of the megaliths, which shows that the most sacred zone of the chamber was the area near the backstone, at the far end of the passage grave, and also that, inside the megalithic construction the left side is more charged with signs than the right, suggesting another aspect of the topographic symbolism. Key-words : “Megalithic art”; structural analysis; interpretation. Resumo : Neste artigo sao brevemente discutidos os conceitos de arte pre-historica, megalitismo, arte megalitica e interpretacao arqueologica. Depois, enfatiza-se a necessidade de olhar a “arte megalitica” como um todo estruturado, articulado com uma arquitectura, e nao como uma serie de “motivos” desgarrrados. Aborda-se finalmente os “temas” que se julga serem os mais interessantes da “arte megalitica” da Peninsula Iberica: a “pele esticada de animal”; a chamada “coisa”; alguns motivos de forma sub-quadrangular, que tiveram provavelmente um papel simbolico tao importante como os anteriores. Antropomorfos e zoomorfos parecem ser temas menores do “universo conceptual” megalitico. Chama-se ainda a atencao para a relacao motivos-arquitectura, relacao essa que sugere que a parte mais sagrada do megalito seria a laje de cabeceira e zonas anexas do fundo da câmara. Por outro lado, parece tambem ter havido uma distincao simbolica entre o lado esquerdo e o direito (em relacao ao observador que entrasse no interior do tumulo), sendo o primeiro mais carregado de simbolos do que o segundo. Palavras-chave: “Arte megalitica”; analise estrutural; interpretacao. INTERPRETING THE “MEGALITHIC ART” OF WESTERN IBERIA: SOME PRELIMINARY REMARKS
Referência(s)