Artigo Produção Nacional

Práticas e tecnologias educacionais no cotidiano de enfermeiros da estratégia saúde da família

2013; Volume: 7; Issue: 11 Linguagem: Português

10.5205/1981-8963-v7i11a12276p6329-6335-2013

ISSN

1981-8963

Autores

Horácio Pires Medeiros, Ana Paula Ferreira de Assunção, Camila Rodrigues Barbosa, Elizabeth Teixeira, Igor Castro Tavares, Vera Maria Sabóia,

Tópico(s)

Maternal and Neonatal Healthcare

Resumo

ABSTRACT Objective: to identify the education practices developed by nurses in the daily work at the Family Health Strategy and what are the education technologies which matter to them. Method: this is an exploratory study, with a quantitative design, conducted in the town of Santarem, Para, Brazil, with 25 female nurses. Data were collected by means of a form with 15 questions and analyzed using simple statistics. The study was approved by the Research Ethics Committee, Protocol 00190321000-10. Results: the practices are predominantly carried out with the female public; the most addressed subjects are exclusive breastfeeding, complementary feeding, family planning, and pregnancy in adolescence. The practices take place more frequently at the units and they are individual and/or collective. The most frequently used resources are materials/instruments from the health programs; the games, primers, and the folders are the most interesting education technologies for nurses. Conclusion: education practices are focused on the units and rather ruled by the programs’ discourse than by the community needs. They do not produce nor validate the most interesting technologies. Descriptors : Nursing; Health Education; Education Technology. RESUMO Objetivo: identificar as praticas educacionais desenvolvidas por enfermeiros no cotidiano da Estrategia Saude da Familia e quais sao as tecnologias educacionais que interessam a eles. Metodo: estudo exploratorio, de natureza quantitativa, realizado no municipio de Santarem (PA), com 25 enfermeiras . Os dados foram coletados por meio de um formulario com 15 questoes e analisados por meio de estatistica simples. O estudo foi aprovado pelo Comite de Etica em Pesquisa, Protocolo n. 00190321000-10. Resultados: as praticas sao predominantemente realizadas com o publico feminino; as questoes mais tratadas sao aleitamento materno exclusivo, alimentacao complementar, planejamento familiar e gravidez na adolescencia. As praticas ocorrem mais nas unidades e sao individuais e/ou coletivas. Os recursos mais utilizados sao materiais/instrumentos dos programas de saude; os jogos, as cartilhas e os folders sao as tecnologias educacionais que mais interessam aos enfermeiros. Conclusao: as praticas educacionais sao centradas nas unidades e pautadas mais no discurso dos programas que nas necessidades das comunidades. Elas nao produzem nem validam as tecnologias que mais interessam. Descritores: Enfermagem; Educacao em Saude; Tecnologia Educacional. RESUMEN Objetivo: identificar las practicas educacionales desarrolladas por enfermeros en el cotidiano de la Estrategia Salud de la Familia y cuales son las tecnologias educacionales que les interesan. Metodo: esto es un estudio exploratorio, de naturaleza cuantitativa, realizado en el municipio de Santarem, Para, Brasil, con 25 enfermeras. Los datos fueron recogidos por medio de un formulario con 15 preguntas y analizados por medio de estadistica simples. El estudio fue aprobado por el Comite de Etica en Investigacion, el Protocolo 00190321000-10. Resultados: las practicas se llevan a cabo principalmente con el publico femenino; las cuestiones mas abordadas son lactancia materna exclusiva, alimentacion complementaria, planificacion familiar y embarazo en la adolescencia. Las practicas ocurren con mayor frecuencia en las unidades y son individuales y/o colectivas. Los recursos mas utilizados son materiales/instrumentos de los programas de salud; los juegos, las cartillas y los folletos son las tecnologias educacionales que mas interesan a los enfermeros. Conclusion: las practicas educacionales son centradas en las unidades y regladas mas en el discurso de los programas que en las necesidades de las comunidades. Ellas no producen o validan las tecnologias que mas importan. Descriptores : Enfermeria; Educacion en Salud; Tecnologia Educacional . Normal 0 21 false false false PT-BR X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Tabela normal; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:Calibri,sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Times New Roman; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Times New Roman; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

Referência(s)